Tomi Leppänen is the designer behind Mum's Typewriter
Haastattelussa monitaituri, muusikko, graafinen suunnittelija Tomi Leppänen. Löysimme hänet kirjoituskoneen takaa. No emme oikeasti löytäneet, mutta sopii tarinaan. Tomin ilahduttavan tyylikäs Typewriter kokoelma on nimittäin syntynyt kirjoituskoneen merkkejä hyödyntäen. Tomi löysi ullakolta vanhan kirjoituskoneen ja alkoi tehdä sillä kokeiluja. Häntä kiehtoi Bauhausin aikaiset Anni Albersin typografiset kokeilut tekstiilitaiteessa. Kukkaa minimalistinen, ihastuttavan ilahduttavaTypewriter kokoelma täällä. Tomin haastattelu alla.
Muistatko ihan ensimmäistä kertaa tai tilannetta, kun taide tai design on erityisesti koskettanut sinua?
-Loistava kysymys! Yksi ensimmäisiä muistojani on kun olen alle kouluikäisenä ”lukenut” äitini kanssa samaa kirjaa. Olin kehitellyt itselleni tehtävän löytää kirjasta kaikki y-kirjaimet, ja aina kun löysin uuden y:n, osoitin sormella sitä ja kommentoin. Jostain syystä nimenomaan pienen y-kirjaimen muoto kiehtoi kovasti, koska se oli muodoltaan melkein sama kuin v-kirjain, mutta se olikin eri kirjain. Toinen lapsuusmuisto on lahjaksi saamani pieni puurolautanen, jossa oli kellotaulun numerot. Tutkin lautasta usein, ja luulen että se on vaikuttanut vahvasti kiinnostukseeni kelloihin, numeroihin ja typografiaan.
Olet monella alalla niin taiteessa kuin musiikissakin. Kertoisitko hiukan taustastasi? Miten sinusta on tullut näin luova?
-Perheessäni soitettiin paljon musiikkia, ja aloin soittamaan rumpuja heti kouluikäisenä. Ajattelin aluksi että minusta tulee ammattimuusikko, mutta huomasin jossain vaiheessa että minua kiehtoo pelkän soittamisen lisäksi myös laajemmin musiikkia ympäröivä visuaalinen kulttuuri ja populaarikulttuurin sekä erityisesti marginaalimusiikin ilmiöt. Aloin suunnittelemaan levynkansia, julisteita ja t-paitoja ja sitä kautta päädyin opiskelemaan graafista suunnittelua, jota teen nyt oman yritykseni kautta. Graafisen suunnittelun kautta olen uppoutunut moderniin taiteeseen ja käsitetaiteeseen ja tutkinut sitä kautta konseptuaalista ajattelua, joka inspiroi paljon.
Millaisia esineitä suosit kotonanne? Miten työsi näkyy kotona?
-Keräilen paljon taidekirjoja, sekä obskuureja esineitä, kuten erilaisia kelloja tai harvinaisia syntetisaattoreita. Erilaiset näkemykset hyvästä muotoilusta eri aikakausilta kiinnostaa. Koti on myös loistava testipaikka omille tuotteille, ja vaikkapa uutta tulevaa mattoa on hauska kokeilla eri paikoissa ja eri esineiden kanssa.
Mitä näet, tai mitä on mielessäsi, kun luot uutta? Kuvia, muotoja, värejä, tiloja? Mikä inspiroi sinua työssäsi? Lähdetkö etsimään inspiraatiota, vai syntyykö se spontaanisti?
-Uudet ideat tulevat yleensä yllättäen, joten pidän huolen että saan ne jotenkin tallennettua. Kirjoitan yleensä iPhonen Muistioon idean ylös parilla lauseella tai avainsanalla. On hauskaa löytää vanhoja muistiinpanoja ja yrittää miettiä mistä joku on tullut: Tutkin juuri vanhoja muistiinpanoja ja sieltä löytyi esim tällainen mallistoidea:
”Vaatesarja (paita ja housut) jossa printti on takana, ja tehdään istumalla vastamaalatulle penkille.”
Uskon, että kaikki maailman ideat ovat jatkuvasti kaikkien saatavilla, ja taiteilijan tai muotoilijan tehtävä on vain löytää ja valita tilanteeseen sopiva idea. Pidän myös ajatuksesta että joskus riittää että idea on olemassa, sitä ei ole pakko toteuttaa missään fyysisessä muodossa.
Miten suunnitelma syntyy? Työstätkö samaan aihetta pitkään, vai teetkö työn tavallaan kerralla valmiiksi, kun luova hetki iskee?
-Yksi suosikkisitaateistani on Sol Lewittin ajatus taiteen tekemisestä, jossa kaikki suunnittelu ja päätökset tehdään etukäteen ja itse tekeminen on enemmänkin vain performatiivinen toimenpide: "The idea becomes a machine that makes the art." Käytännössä tämä on vaikeaa, mutta olen huomannut että pääsen parhaiten vauhtiin, kun teen konseptista tarpeeksi rajatun. Toisinaan saatan kierrättää samoja ideoita vähän eri muodoissa eri projekteissa ja yhteyksissä, ja sitä kautta idea voi löytää lopullisen muotonsa.
Teet yhteistyötä Mum’sin kanssa. Kertoisitko miten päädyitte yhteistyöhön?
-Tutustuin Mum’siin, kun vanhat työhuonekaverini Saana ja Olli suunnittelivat Mum'sille Koko Iäksi-maton. Ihastuin mattoon ja se oikeastaan sai aikaan kipinän, että haluaisin itsekin suunnitella jotain niin konkreettista ja käytettävää. Ajatus jäi kytemään vuosiksi ja kesällä 2020 rohkaistuin ja otin yhteyttä Mum’siin instagramissa ja kysyin saisinko laittaa tuoteideoita.
Mitä eettisyys merkitsee sinulle? Missä määrin vastuullinen kuluttaminen ohjaa valintoja elämässäsi? Onko se sinulle tärkeä asia?
-Eettisyys on tottakai tärkeää. En ole erityisen tiedostava tai jyrkkä kuluttajana, mutta pyrin pienillä teoilla pitämään yllä jonkinlaista tasapainoa. Olen ollut kasvissyöjä 15-vuotiaasta lähtien, vaatteissa suosin kotimaisia tai laadukkaita brändejä ja usein kulutan vaatteet loppuun. Graafisena suunnittelijana vastuullisuus tulee eteen esimerkiksi siinä kun mietimme asiakkaan kanssa kannattaako vaikkapa esitettä painaa ollenkaan paperille. Muusikkona taas joudun punnitsemaan onko järkeä lentää yksittäiselle keikalle vaikkapa Norjaan.
Mitä kaikkea on odotettavissa keväälle 2022? Mitä uutta luvassa?
-Keväällä tulee jatkoa Typewriter Collectionille, nimeltään luonnollisesti "Typewriter Collection 2". Kyseessä on sisäkäyttöön tehty mallisto ekoluksusvillasta sekä kierrätyspuuvillasta.
Jatkamme myös viime vuonna alkanutta suunnitteluyhteistyötäni Helsinkiläisen We Jazz- kollektiivin kanssa, jossa julkaisemme omia versioitamme modernin kokeellisen musiikin klassikoista, ei kuitenkaan musiikillisessa vaan lippiksen muodossa.
Kiitos Tomi!
TYPEWRITER-KOKOELMA TÄÄLLÄ.