Muutoksia Mum'sissa, kirje ystäville
FIn/ Eng
Kuvat: Stonefilms tiimi, Markus Vikainen, Outi Puro. Afrikan kuvat Maija Tammi
Anteeksi. Sen sadannen kerran.
Mum'sissa muutoksia. Tässä Outi Mum'sista ja muutos-uutisasialla. Olen joutunut viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana pyytämään anteeksi hyvin monta kertaa. Anteeksi sitä, että rahti ei saavu luvatusti. Anteeksi sitä, kun pitkään odotettu rahti vihdoinkin saapuu niin tuotteita puuttuu tai niitä on tehty toisin kuin piti. Olen pyytänyt anteeksi ainakin 300 kertaa eikä riitäkään, tuntuu. Tai ei mitään tunnu, kun ihan totta. Anteeksipyyntö toki ollut ihan aiheellista.
Olen ollut iloinen siitä, että te jotka olette meiltä tilanneet, olette jaksaneet olla kärsivällisiä odottamisessa. Olette jaksaneet ystävällisesti tiedustella tilaustenne perään, vaikka varmasti harmittanut pitkä odotus. Niin teitä kuin meitäkin täällä päässä.
Tilanne on ollut hyvin pitkään aika raskas. Olen ollut tietoineni vilpittömästi sen varassa, mitä minulle kerrottu ja vaikka olen varmistellut valmistumisia ja saapumisia moneen otteeseen niin sen olen oppinut, että luvata ei voi mitään ei, vaikka minulle luvattaisiin. Jossakin vaiheessa siirsin minulle luvatun asiakkaalle, eli teille, vaan aika nopsasti opin, että ei. Luvata en voi, vaikka minulle luvattaisiin.
Rahti, senkin perhana, vaan onneksi aina tuut!
Toki jo ennen koronaa ja Ukrainan tilannetta rahdit olivat aina tässä hommassa se haastavin kuvio: koskaan ei silloinkaan tiedetty varmaa saapumispäivää. Vaan nyt. Nyt tilanne ollut se, että rahteja ei kertakaikkiaan saada ripeästi liikkeelle Delhistä kohti Suomea. Meidän rahtejamme- ja muiden pienempien yritysten- joilla ei huimia rahasummia maailman suurten rahtien keskellä liiku, odotutetaan asiattoman pitkään ja lastataan suurempien rahtien lomaan vain, jos mukaan joskus sattuu mahtumaan. Eipä auta pyynnöt ei toiveet eikä kipakkaiset vaatimukset. Kaikkea on kokeiltu. Ensimmäisenä tosiaan liikkuvat "suurten rahojen" rahdit ja kun nekään eivät liiku enää nopeasti. Maailmantilanne on mennyt siihen, että rahtihinnat nousseet moninkertaisesti, meilläkin noin 4-5-kertaiseksi, vaan palvelu valitettavasti hidastunut melkeinpä sen saman verran. Emme pysty mitenkään vaikuttamaan emme rahdin toimitusaikaan sen jälkeen, kun rahti lähtee pienestä kylästä Pohjois-Intiassa kuljetukseen kohti Delhiä. Siellä sitten tapahtuu tämä rahdin huolinta, paperityöt, tullaus ja lastin odotuttaminen. Liikkeelle rahti pääsee kohti Suomea hyvin vaivalloisesti. Eikä rahtia aina lähetetä suoraan Suomeen, vaan se voi yllätyksellisesti kiertää Eurooppaa monellakin rekalla. Meille ei tästä vaan kerrota mitään ei ennen, kuin rahti sitten saapuu Suomeen. Intian päässä yrittävät sielläkin rahdin lähettäjältä selvittää tilannetta eikä heillekään kerrota, kun eivät tiedä. Uskomatonta tämä tällainen jotenkin on, kun tottunut että kaikki tässä maailmassa toimii ja varsinkin kalliissa palveluissa, vaan rahdeissa tämä tietämättämyys on ihan totinen totta. Vaihtoehtoja kun ei rahdille ole kuin lento ja laiva.
Valuuttakurssi, oot mitä oot ja pian taas muunnut, toivotaan.
Toinen juttu on valuuttakursssi. Se on tällä hetkellä hyvin epäsuotuisa. Siihenkään emme voi mitenkään vaikuttaa, jos emme sitten harjoittelisi valuutan ostoa "varastoon". Jos joku siitä tahtoisi meille antaa vinkkiä, niin mieluusti kuulemme ja opimme. Olisi arvokasta oppia. Valuuttakurssi ei koskaan Mum'sin aikana ole ollut näin huono meille kuin nyt. Häviämme perushinnoissa 20-25%. Ihan tuosta vaan. Toki valuuttakurssit koko aika elävät niin, että toivoa paremmasta on aina eikä toki aina voittaakaan voi. Vaan normaaliaikaan on tässäkin kaipuu. Valuuttojen heilahtelut johtunevat taas maailmantilanteesta, Ukrainan johdannaisia. Emme sillekään mitään voi ja näin tämä nyt vaan menee. Tekijät eli käsityöläiset kuitenkin saavat aina oikeudenmukaisen työkorvauksensa oli valuuttakurssi mikä tahansa.
Muutos
On myös murhe, mihin voimme vaikuttaa ja siihen liittyy tämä Mum'sin muutos. Meillä laadunvalvonta ei ole enää 1,5 vuoteen toiminut kuten ennen koronaa. Työkuorma on ollut meidän yhteistyöihmiselle Atifille liian raskas, kun olemme asiaa kuukausia tässä yrittäneet selvittää ja selvyyttä saaneet. Emme ole saaneet vajaaseen pariin vuoteen enää kuvia valmistuksesta emmekä voineet täälläkään siksi jo valmistusvaiheessa varmistaa, että kaikki on ok. Tämä on johtunut siitä yksinkertaisesta asiasta, että koronan takia tiedonkulku työvastaavan ja maaseudulla pikkukylässä mattoja valmistavan käsityöläisyhteisön kesken on hapertunut. Työvastaava kun ei asu kylässä. Käsityöläisten kylässa ei ole autoja, tietokonetta, ei kamerakännyköitä ja ruoka valmistuu siellä tulella. Ei myöskään ole luku- tai kirjoitustaitoa kuin hyvin rajatusti.
Siksi tilaus normaaleissa olosuhteissa kulkee aina sekä kuvana että yksityiskohtaisina ohjeina minulta Atifille. Atif taas on ajanut autolla kuvan ja ohjeet maaseudulle käsityöläisten kylään ja siellä on piirretty kuvan ja ohjeiden perusteella "mattokartta" 1:1:een. Hän on henkilökohtaisesti ohjannut ja varmistanut artesaanille, että kaikki ohjeet ymmärretty. Vaan koronan aikana liikkumiskiellot ovat estäneet pääsyn kylään, missä mattoja valmistuu. Ohjeet on jouduttu lähettämään tekijöille puhelimitse. Puhelimella ja sanoin ohjeiden antaminen on ymmärrettävästi haastavampaa kuin kuvin ja varsinkin, kun lukutaitokaan ei kaikilla ole vahva. Olemme joutuneet valmistamaan muutamia tyynyjä ja mattoja uusiksi, koska väri ei olekaan ollut se mitä tilattu. Ei tuossa mitään ja virheistämme kannamme aina ja loppuun asti vastuun ja teemme uuden ja toivotunlaisen ihan aina tottakai, vaan harmillista on ollut se, että asiakas on joutunut ensin odottamaan tilaustuotetta viipyilevän rahdin takia hyvin pitkään ja sitten kun se vihdoin saapuu, niin vasta Suomessa paketin avatessa paljastuukin, että tuote ei olekaan toivotun tilauksen mukainen. Tarkoittaa hyvin pitkää ja kärsivällistä odotusaikaa asiakkaalle, kun teemme tekstiilin tai maton hänelle uudestaan + taas se pitkä toimitusaika.
Olemme tätä varten ottaneet käyttöön myös nopeamman toimituksen Fedexilla, vaan se on asiakkaalle vaihtoehtoinen ja vallitsevissa olosuhteissa lisähintainen. Tuolla palvelulla en oikein osaa kehuskella, kun menee hinta asiakkaan maksettavaksi, vaan onpa nyt ainakin tarjolla, kun ei muutakaan voi.
Laatu aina priimaa!
Laadussa meillä ei varsinaisesti ole ollut huomautettavaa. Artesaanit tekevät aina työnsä huolella ja hyvin, vaan ohjeistus on ollut erikoisten olosuhteiden johdosta puutteellinen. Lisäksi on tosiaan ihan kieliongelmakin. Käsityöläisistämme suuri osa ei ole koskaan käynyt koulua, ei osaa lukea ja kirjoittaa. Siihen ei ole aikoinaan ollut mahdollisuuutta. Voi sanoa, että tämä aika on luonut kertakaikkisen taidokkaita ja laadukkaita, vaan myös kertakaikkisen uniikkeja tuotteita Mum'sin mallistoon, jos sallitte pienen "kevennyksen", vakavien asioiden lomaan.
Käsityöläiset arvostavat koulua ja tänään heille suuri ylpeyden aihe onkin, kun voivat omalla työllään meille rahoittaa lastensa koulunkäyntiä. Usein lapset ovatkin olleet niitä, jotka ovat vanhemmilleen lukeneet puhelimeen saapuneita kudontaohjeita. Kaikilla kyläläisilläkään puhelimia ei ole, vaan kyläyhteisöllä on.
Kun usko ja toivo ei auta, niin muutos
Olemme nyt tilanteessa missä teemme pitkällisen pohdinnan kautta muutoksia, paremman toivossa on eletty nyt pari vuotta eikä tilanne ole lupauksista ja toiveista tai uskosta huolimatta parantunut. Atifilla on liikaa työtä ja nyt hänen kumppanikseen ja tueksi otamme mukaan toisenkin "mattoperheen". Mum'silla Intiassa yhteystyökumppanina perhe, tai pikemminkin suku. Kaikki suvussa hommissa mattojen ja tekstiilien ja maaseudulla kylissä asuvien käsityöläisten kanssa. Nyt Atif antaa tilaa ja Mum'sin vastuulliseksi yhteyshenkilöksi tulee Atifin sisaren mies. Atif on ollut luottohenkilömme vuosia. Meidän on tehtävä tämä ratkaisu, koska puuttuvia tilauksia, vääriä toimituksia ollut liikaa. Esimerkiksi yksi ihanista suunnittelijoistamme Teresa Moorhouse on odottanut omaa jääkarhumatto-suunnittelijakappaletta jo kohta kolme vuotta. Uusia mallistoja olen odottanut saapuvaksi samanmoisen verran ja varmasti tämä aiheuttanut pettymyksiä myös suunnittelijoillemme, ihania ja lempeitä kaikki he onneksemme niin, ymmärtäväisiä, vaan eihän tällainen tilanne kiva ole ollut.
Kaikista tilauksista todellakin muistutettu monasti ja malliston on minulle kerrottu monasti olleen työn alla ja valmis ja tulossakin. Vaan eipä vaan ole meille asti saapunut. Ei uudet mallistot eikä Teresan jääkarhukaan. Se on todella harmi. Luottamus on tästä syystä rakoillut. Vaan siksi muutos ja toinen työvastaava mukaan.
Toki kuvio ei ole näin yksinkertainen eikä tässä voi kettään syyttää. Kaikki ovat tehneet parhaansa ja jos ei kerran kylään ole päässyt koronan takia visiitille ja kuvia ei ole voitu tekijöille lähettää, niin on ymmärrettävää että laadunvalvonta ei toimi. Tämä aika ei ole ollut työlle ja sen valvonnalle paras mahdollinen. Vaan tuotteiden laadussa- painotan tätä vielä- meillä ei tosiaan tänäkään aikana ole ollut ongelmaa, koska käsityöläiset ovat hyvin taitavia. Vaan jos ohjeistus ei ole just eikä melkein oikein ja kartta minkä päälle matto solmitaan on lähtökohtaisesti väärä, niin laatua kyllä tulee, vaan ei ihan sitä mitä tilattu.
Anteeksi, vaan myös kaunis kiitos
Painotan myös, että tänäkin aikana olemme tehneet hyvin paljon myös oikein. Hyvin paljon juuri sellaisia tuotteita, joita on tilattu ja iloksemme olemme pystyneet tekemään monta ihmistä ja perhettä onnelliseksi- niin Intiassa, Afrikassa kuin loppupäässä eli täällä Suomessa, ihmisten kodeissa. Vaan kaikki tämä taakka rahdin saapumisesta ja sen epämäärisen pitkäksi venyvästä aikataulusta painaa niin, että meillä ei yksinkertaisesti ole virheisiin enää varaa.
Sitten. Välillä rahti voi tulla muutamassa viikossa. Niinkuin tapahtui alkuvuodesta. Silloin toivo taas herää, että nytkö meidän maailma järjestynyt. Kunnes seuraava rahti saapuukin kuukausia myöhemmin kuin piti. Nyt odottelemme rahtia tässä kuussa sellaista, minkä piti alunperin saapua huhtikuun lopussa.
Elämä ja toimitukset jatkuu: Pienistä kylistä laatua ja kestävyyttä, reilulla pelillä ja ihmiskäsin.
Taas, ainakin hetken, saa kylään vihdoin liikkua ja sinne mennä. Ohjeet menevät perille ja ohjeiden oikeellisuutta valvoo ihminen paikanpäällä. Siltikin Intiassa ollaan yhä varovaisia. Atifin sisarenmies on täsmällinen ja tarkka ja hänellä arvostettu asema perheessä. Olemme keskustelleet asiasta ja Atifin työmäärästä yhdessä koko perheen kanssa Intiassa. Perheen pää on siellä isä, vaan äitiäkin kuunnellaan tarkasti. Intiassa suurimman osan tekstiileistä valmistavat miehet, koska naisilla on tehtävää kotona. Se ei tarkoita sitä, että naiset eivät saisi käydä töissä. Päinvastoin. Intiassa naisia kunnioitetaan ja miehet kohtelevat ainakin meidän yhteisössämme naisia hyvin ja kunnioittavasti. Lahjoja antaen ja heitä kauniisti kohdellen. Se on kunnia-asia. ja naisia arvostetaan, koska he pitävät huolta lapsista ja perheestä ja kodista, kun miehet tekevät pitkiä päiviä töissä.
Muutokset koskevat rajuimmin siis Intiaa, missä suuri osa matoistamme valmistuu. Intiassa kulttuuri suuntautuu hyvin vahvasti perheeseen ja sukuun. Naiset voivat siellä hyvin ja heitä todella kuunnellaan, ainakin meidän yhteisössämme. Afrikassa on hiukan ehkä erilainen tilanne ja kulttuuri siinä, miten töitä tehdään. Afrikassa Mum's työllistääkin nimenomaan naisyhteisöjä, ja näissä yhteisöissä naiset ovat pitkälti yksinhuoltajia. Heidän miehensä ovat käytännössä jättäneet naiset lapsineen yksin. Intiassa näin ei ole. Huntujen alta paljastuu huoliteltuja koruilla ja viimeistellyillä meikeillä koristeltuja naisia. Heillä on mahdollisuus keskittyä perheeseen ja lastenhoitoon ja kulttuuriin kuuluu, että naiset hoitavat myös puolison vanhempia. Kaikki asuvat saman katon alla. Perhe on suuri ja kaikki tukevat toisiaan. Samoin se on Afrikassakin. Perhe on suurempi kuin "omat lapset". Sielläkin pidetään huoli myös vanhemmista.
Jotenkin kyllä tuntuu, että tämä koronan ja kaiken pelottavankin aika on yhdistänyt meitäkin enemmän läheisiin, rakkaimpiimme.
Toivoa on, uskoa on ja rakkautta aina.
Uskotaan, että kaikki näissäkin käytännöissä järjestyy kohta taas ja saan teitä enemmän kiittää kuin teiltä pyydellä anteeksi.
Tämä muutos kun voi ehkä vaikuttaa vain pienelle askeleelle, vaan on suuri harppaus kohti parempaa ja toimivampaa Mum'sia.
Uskokaa pois, hyvät ystävät.
Mum¨sin tiimin puolesta,
Outi