Toimitusaikoja parannetaan lopettamalla pienten yksittäisten mattojen toimitus Mum'sissa
Päivitys 28.10.2024
Mum'sin kirje muutoksesta Mum'sista: sujuvampi toimitusaikataulu
Päivitys 28.10.2024
Pitkä kirje. Tämä kirje sisältää syyn miksi olemme lopettaneet pienten mittatilausmattojen ja yksittäisten tyynynpäällisten toimituksen ihan kokonaan kesän 2024 jälkeen.
Olemme pahoillamme vaan myös helpottuneita että päätös tehtiin. Tahdomme tehdä tätä työtä niin, että asiakkaat pysyvät iloisina ja me energisinä. Uutiskirjeissä ja somessa siitä on kerrottu vaan ei varmasti riittävästi. Uutiskirjekin pitää tilata erikseen sähköpostiin eikä tuollaiset kirjeet aina tule ollenkaan edes luettua.
Mum's on lopettanut kaikkien pienten yksittäisten mittatilausmattojen, yksittäisten tyynyjen toimitukset suoraan yksityisasiakkaille. Toimitamme enää ainoastaan suuria mattoja. Pienempiä yhä toimitetaan, vaan toimitamme niitä ainoastaan ihanien jälleenmyyjiemme kautta. Kerron syyn.
Suurin syy ei ole vain rahti. Olemme sitäkin yrittäneet säätää sopivaksi. Kun ei saisi liian usein rahteja ympäristösyistä tuoda ja sitten taas kun odotamme että saamme kohtuullisen määrän pientuotteita ( tyynynpäällisiä ja pikkumattoja teille, ihanat asiakkaat) rahtiin valmiiksi, niin sitten taas jotkut mattoja odottavista asiakkaista joutuvat odottamaan pitkään. Vaikka matto on valmis se ei liiku Suomeen ennenkuin rahtikasa on valmis. Sekään yhtälö ei siis toimi.
Olemme ajatelleet että palvelemme asiakkaita toiveen mukaan ja tarjonneet pieniinkin tuotteisiiin kustomoinnin mahdollisuuden ja valmistuksen asiakkaan toivomien mittojen mukaan ja jopa viiden senttimetrin tarkkuudella, joskus ihan jopa toiveen mukaisin muutoksin värisävyissäkin. On myös voinut toivoa että tahtooko mattoonsa hapsut tai ei ja olemme toteuttaneet maton ihan toiveen mukaan. Olen ollut jotenkin ylpeä tuosta palvelusta ja ajatellut sen olevan superhyvää uniikin tuotteen yksilöllistä palvelua ja niinhän se onkin. Vaan vuosien aikana on nyt opittu että nämä ns. pientuotteet jarruttavat toimituksia ja jäävät isompien tilausten jalkoihin ja siksi venyttävät kaikkia toimituksia ja rahteja.
Meille kun saapuu tilaus, niin se lähtee yhdelle perheelle. Kullakin perheellä on yhdet kangaspuut. Jos kangaspuissa on jo tekeillä matto, niin tilaus jää odottamaan jonoon. Jonosta pitäisi tilauksen siirtyä järjestyksessä valmistukseen. Perhe saa työkorvauksen jokaisesta tekemästään tuotteesta niin, että kun tuote on valmis se tarkistetaan ja jos kaikki kunnossa, niin pääkutoja signeeraa tuotteen ja se siirtyy odottamaan varastoon pakkaamista ja rahtia. Teoriassa tuo hyvä kuvio vaan käytännössä ei ihan toimi. Ollaan nyt todettu ja kokeiltu. Yritetty muistuttaa ja hoputtaa noin viisi vuotta. Viime keväänä luovutettiin. Ei toimi.
Käytännössä työ menee niin, että kun perheelle on listalla töitä jonossa ja sen pienen maton tai tyynynpäällisen jälkeen tupsahtaakin sitten suurempi matto tilaukseen, niin perhe nappaa mieluummmin sen suuremman maton valmistukseen. Kullekin yksittäiselle tuoteelle kun joka tapauksessa aina luodaan loimet ja suhteessa se työmäärä mikä yksittäisiin tuotteisiin käytetään ei ollenkaan työkorvauksen suhteen palvele käsityöläisten arkea yhtä paljon kuin suurempi tilaus. Muistetaan myös, että jokaiseen tilaukseen, ihan siis yksittäiseen tyynynpäälliseenkin värjätään villaa varta vasten. Suurikokoisen mattotilauksen saapuessa jonoon sellainen valmistetaan reippaasti. Iso matto innostaa työhön kun tiedetään että tulee kunnon työkorvaus. Kun sitten ajatellaan, että tehdään nyt isompi ensin vaikka olisi tuo pieni jonossa seuraavana, että sen voi tehdä sitten ison jälkeen, niin sitten tuleekin taas uusi suurempi mattotilaus ja taas pienempi jää odottamaan. Pienempien odottavien jono kasvaa.
Tämä ketju on ollut meillä etenevä ja pikkutuotteiden odotusjono pitenevä. Tällä tarkoitan, että nämä pienemmät tuotteet missä vähemmän työkorvausta jäävät lopulta työjonossa jalkoihin ja monta kertaa. Se on ihan ymmärrettävää, kun on elannosta kyse ja muutenkin. Olemme yrittäneet tsempata tekemään pienempiä jonosta maksamalla extraa vaan ei sekään houkuta, kun suuresta matosta tulee kuitenkin työmäärän mukaan ihan kunnon korvaus millä jo elääkin. Kaikki tilatut tuotteet on aina tulleet tehtyä ja mitään ei ole jäänyt tekemättä, mutta myös meille tämä ylenpalttinen odottaminen, muistuttaminen ja pettyneet asiakkaat ovat liikaa ja vievät paljon aikaa. Pienissä toimitusaika ja tuotteen odotus on kohtuuton vaikka kuinka ajattelisi, että laadukas matto palvelee suhteessa sukupolvien ajan ja paljon pitempään kuin mitä odotusaika nyt on.
Suurempia mattoja tämä ei koske. Niiden valmistukseen kuluu pitempi aika, vaan tulevat tehtyä kohtuuajassa ja nimenomaan mittatilauksena.
Olemme siis joutuneet myöntämään että emme voi tehdä muuta kun lopettaa pienempien yksittäisten mattojen tuotanto suoraan asiakkaille. Jälleenmyyjille tosiaan tilanne on eri, koska he eivät voi yksittäisiä pieniä mattoja edes ostaa. Heille on tukkuhinnat ja jotta tukkuhinnan voi saavuttaa, niin pitää tilata useampi samanlainen pieni matto tai tyynynpäällinen. Voimme tehdä tyynykangasta 10 metriä kerralla ja pilkkoa siitä sitten sarjan samanlaisia tyynyjä. Näin työmäärä kasvaa ja tyynyjenkin työkorvaus tekijälle on jo kohtuullinen. Valmistuu rivakasti ja saadaan rahdit lähtemään ajallaan.
Aina ei kaikki mene kuten toivoisi. Meille ei ole tänä vuonna saapunut kuin yksi mattorahti missä oli Stockmannin meille valmistama tilaus. Tuomme muutenkin rahteja enää vain kaksi vuodessa ja pyrimme keräämään kaikki tilaukset samaan rahtiin ihan jo ympäristösyistä. Nämä ovat hitaita muutoksia ja suurimman osan ajasta joutuu itsekin elämään epätietoisuudessa. Rahti on ihan taikuutta. Ollut aina.
Tosiaan kaikki matto- ja tyynytilaukset yksittäiset sellaiset, mitkä ovat saapuneet meille kevääseen 2024 mennessä me tietenkin toimitamme. Enää emme siis toimita mittatilausmattoja kuin tosiaan ihan sellaisia suuria olohuonekokoja. Mattonne, jos sellainen on tilauksessa on siis saapumassa. Varmistelin juuri taas tilannetta ja nyt odotellaan näitä viimeisiä yksittäisiä tyynynpäällisiä vielä, kun yrittävät nyt saada KAIKKI jalkoihin jääneet matot ja tyynynpäälliset meille ennen joulua 2025.
Olen tosi pahoillani. Olemme ihan kaikki. Vaan olemme myös päätöksestä helpottuneita.
Kaikesta oppii ja joskus pitää myös osata luovuttaa. Meillekin tämä tilanne on ollut tosiaan on todella harmittavainen ja raskas ja vie paljon työaikaa. Ikävä on ollut luopua, vaan mieluummin hyväntuuliset ja iloiset asiakkaat kuin kaikkien murhe ja nolous. Näissä kun ei säännöllinen muistutus tai kaunis pyyntö auta. Matot tehdään kylässä missä eletään omavaraustaloudessa ja on ihan tosi ymmärrettävää, että suurempi tilaus kiinnostaa enemmän kuin pieni. Tämä ei mitenkään olen käsityöläistemme syy. Ei kenenkään syy vaan kyseessä on juurikin ymmärrys siitä miten asia parhaiten kenellekin toimiii. Elämme ihan eri elämäntilanteissa ja kulttuureissa ei ymmärryskään aina ollenkaan kohtaa. Ei heillä ole sanaa "design" edes olemassa eikä meidän aikakäsityksemme ole ollenkaan sama. Tekijät olisivat ihan mieluusti tehneet yhä pieniäkin yksittäisiä tuotteita, vaan se nyt vaan tässä tällaisessa kuviossa mikä Mum's tähän asti on ollut, toimi.
Sen sijaan uskomme, että uusi kuviomme palvelee kaikkia paremmin. Jälleenmyyjiemme kautta saa hankittua pienempiä Mum's mattoja ja tyynynpäälisiä suoraan varastosta ja meiltäkin osaa jatkossa, kun otamme tuotteita varastoon. Mittatilaus ei pienemmissä matoissa enää onnistu, mutta kokoja on kuitenkin useita hyviä peruskokoja tarjolla.
Kaikki tähän 28.10.mennessä tilatut ovat saapumassa. Meille saapuu nyt kaksi rahtia ennen joulua ja peräjälkeen, kun toisessa saapuvat pienemmät unohtuneet vuosien takaa ja toisessa sitten ne, jotak on tilattu kesän -25 jälkeen.
Parempaa kohti ja toivotaan, että Mum's mattonne palvelevat moninkertaisesti vuosina pitempään kuin miten pitkään pikkumattoja on joutunut odottamaan.
Ystävällisiin palaamisiin ja uutta huomista kohti,
Hyvää uutta viikkoa,
Outi Mum’sista
050 4450 864